תרגיע – פרויד בשירותו של לארי דיוויד (זהירות, ספוילרים)
- ד"ר יפעה הדר
- May 9, 2024
- 3 min read
חזרה עם שינוי ככלי לריפוי חלקי
במשך שנים רדף סיום הסדרה סיינפלד את יוצריה, ובעיקר את לארי דיוויד וג׳רי סיינפלד. האופן שבו ארבעת האנטי-גיבורים המיזנטרופים פעלו בניגוד לחוק השומרוני הטוב ובגינו הושלכו לכלא הכעיס את מעריציה של הסדרה שדרשו סוף נכון יותר, גם אם לא בהכרח כזה שיתקן את אורחותיהם של הארבעה

בשני הפרקים האחרונים של סיינפלד, פרקי הסיום, ג׳רי, ג׳ורג׳, איליין וקריימר נמצאו אשמים בכך שלא זו בלבד שלא סייעו לאדם בעת שוד, אלא שבעיצומו של השוד, עמדו מהצד וגיחכו על משקלו וקריימר אף הגדיל לעשות וצילם את התקרית. בסיום הפרק, כאשר הארבעה ממתינים להעברתם לכלא, הם פוצחים שוב באחת מאותן שיחות בטלות, שיחה שמהדהדת את שיחתם הראשונה בפרק הראשון של הסדרה. ניכר שהם לא למדו דבר וכי למשפט לא היתה עליהם השפעה. הם אינם מתחרטים על דבר. ג׳רי, ג׳ורג׳, איליין וקריימר של סוף הסדרה נשארו אנוכיים, אגוצנטריים וילדותיים כפי שהיו בתחילתה

פרקי הסיום של העונה האחרונה של הסדרה תרגיע הם לפיכך ניסיון לתקן את פרקי הסיום של סיינפלד וכך יש לשפוט אותם. נראה שמשניתנה לדיוויד ההזדמנות לסיים שוב, הוא החליט לעשות זאת באמצעות חזרה, אך חזרה עם שינוי. פעולתה של החזרה, לפי פרויד כפיית החזרה (דחף המוות), היא בהתענגות על הטראומה ובמה שעוצר ומרוקן אותה. פעולת החזרה מאפשרת לסובייקט להיתקל במה שאינו נסבל בזירת הממשי, זה שאין לו מסמן ולהעביר אותו אל הממד הסמלי. חזרה עם שינוי, התמרה, מסמנת איווי לדבר מה שהוא אחר ועל כן יש לו היבט מעניק חיים שחורג מהטראומה כפי שהשתחזרה עד אותו רגע פעם אחר פעם.
מטרתו של דיוויד היתה אם כן להפחית מעוצמת הטראומה של הסיום של סיינפלד וזאת באמצעות חזרה מחיה. כדי להבין את המהלך שעשה יש לחזור אל הסדרה סיינפלד. דוגמא טובה יהיה הפרק The Understudy . כבר בתחילתו ניתן ייצוג מלא לעקרותו הרגשית של ג׳רי כאשר הוא ובת זוגו צופים בסרט ״חופים״ בו מככבת בט מידלר. בעוד בת הזוג מתייפחת, ג׳רי באנוכיותו אינו מסוגל לעשות את המסע הארוך מהכורסא אל הספה כדי לנחמה במצוקתה, גם אם זו נראית לו מטופשת. בעקבות תקרית זו מתפתח דיון שלם וחסר תוחלת בינו ובין ג׳ורג׳ העוסק בסוגיות הסבוכות של אומדנים ורגשות כאילו שתיהן מצויות בממד אחד. התייחסות תלושה וילדית זו היא שגורמת לו בשנייה האחרונה של הפרק, כאשר הוא שומע קול שירה בוקע מדירתו של קריימר, לנוד בראשו לאות שלילה במקום לעשות את המתבקש, לקחת צעד אחד ולבדוק האם ייתכן שהבלתי אפשרי קורה ושהזמרת האגדית אכן נמצאת אצל שכנו המטורלל. בתנועת הראש המוכרת והמבטלת, ג׳רי פוסל את האפשרות ונכנס לדירתו, וכך מחמיץ את המפגש עם מידלר כפי שהחמיץ דברים רבים בחייו. ג׳רי וג׳ורג׳ מנסחים התנהגות זו להפליא בדקות הראשונות של הפרק הבא בסדרה, כאשר הם מכנים את עצמם ״אידיוטים פתטיים,״ ילדים שאינם גברים. תנועת הראש של ג׳רי שמסמנת חוסר אכפתיות, קפאון רגשי ואיבון מסמלת את האתוס שעומד במרכזה של הסדרה סיינפלד.
דיוויד מאותת דרך שמו של הפרק האחרון בסדרה תרגיע ששום לקח לא נלמד, ממש כמו בסיינפלד, ובטיסה לאטלנטה מתגלים לארי, ג׳ף, אשתו ולאון במלוא קטנוניותם ועליבותם, מתקוטטים כדרכם מימים ימימה, מלשינים זה על זה ומסרבים לכבות את הטלפונים הסלולריים שלהם. אלא שכבר עילת המשפט של לארי משרטטת דרך אחרת, כזו של חזרה עם שינוי: הוא עומד למשפט בגלל שנתן בקבוק מים בניגוד לחוק לדודה ריי שעה שעמדה בתור להצביע בבחירות ביום מהביל מבלי שידע שהוא עובר על החוק. כלומר, לארי, לעומת רביעיית סיינפלד, פעל בתום לב ואף מטוב ליבו.
בנוסף, ההתמרה החלה בהתנהגותו של ג׳רי היא זו שמאפשרת לסצנת הסיום של

תרגיע להיבדל באופן דרמטי מזו של סיינפלד. כאשר ג׳רי מגיע למסעדה מקסיקנית אחרי תהליך בחירת המושבעים והכנסתם לבידוד, הוא רואה שם גבר. הוא פונה אליו ואומר לו שהוא דומה לג׳ו פשי. הגבר עונה לו בגסות, במשפט שנשמע כמו משפט שיגיד ג׳ו פשי באחד מסרטי המאפיה שהוא כה מפורסם בהם. כדרכו, ג׳רי מוחק את העניין בתנועת ראש אופיינית, ממש כמו במקרה בט מידלר. עם זאת, עם תום המשפט ומתן גזר הדין, ג׳רי מגיע למתקן הכליאה כדי לשחרר את לארי ומסביר לו מה קרה. כאשר היו בבית המשפט, הוא בחן את חבר המושבעים וראה ביניהם את אותו ״ג׳ו פשי״ ומיד נזכר בתקרית המסעדה המקסיקנית, ניגש אל השופט והצליח להביא לביטולו של המשפט, שכן ״ג׳ו פשי״ הפר את חובת הבידוד. ג׳רי איפוא חרג מדפוס התנהגויות עבר, ואף שקודם חזר על התנהגותו, שכן בתחילה הניד בראשו, בהמשך הוא סטה ממנה. זו היתה אם כן חזרה עם תמורה. למילה תמורה, שפירושה שינוי, יש משמעות נוספת, גמול, שכר. ואכן, ג׳רי בא על שכרו. הוא כבר לא מרגיש שבגד בצופי הסדרה סיינפלד ואף הצליח לשחרר מהכלא את חברו. כששניהם יוצאים מהכלא, הם כמובן מנהלים שיחה על כלום.
על אף שכל הדמויות בתרגיע ממשיכות וימשיכו ללא ספק להתנהג בצורה אינפנטילית ברמת המיקרו, אפשר לראות בשינוי האיטי אך המשמעותי שעובר לארי במהלך העונה כולה ובשינוי הרדיקלי שעובר ג׳רי בסצנות הסיום התמרה מפליגה ברמת המאקרו, התמרה שהיא לא פחות מאפית באופייה והיא זו שמאפשרת לצופי תרגיע להרגיש שאינם מרומים.
Comments