top of page
  • ד"ר יפעה הדר

אירוסיה של ג׳ניפר גייטס כמשל לאוריינטליזם



Frankfurt Städel Museum אז׳ן ד׳לקרואה

בחירתם של העשירים והמיוחסים בבן זוג ״אחר״ היא מעשה אוריינטליסטי בוטה שמסתתר מאחורי ביטויים של קבלת השונה שכל תפקידו הבנייתו מחדש של המערב וחיזוקו תוך פעולה אימפריאליסטית-קולוניאליסטית מלב האוקסידנט ההגמוני.


ג׳ניפר גייטס, בתו של ביל גייטס, התארסה לפני חודשים אחדים עם ניאר נאסרבן להורים מצרים בוגר סטנפורד שלקח חלק באולימפיאדת טוקיו כחבר נבחרת הרכיבה. נאסר, שהוריו מוגדרים ארכיטקטים-מיליונרים שעברו משיקגו לכוויית, בה גידלו את בנם, חזר לארצות הברית כדי ללמוד באוניברסיטה בקליפורניה, ושם אף הכיר את בתו של מייסד מייקרוסופט. מאז סיים את לימודיו, נאסר הקים

חברה והונו האישי מוערך בכ-100 מיליון דולרים.

הרבה לפני שג׳ניפר גייטס עלתה לכותרות, דיאנה הנסיכה מוויילס ניהלה, כפי שדווח בעיתונים, רומן ממושך עם מנתח הלב הפקיסטני המצודד חסנט חאן. אחריו ניהלה רומן מתוקשר, שאף הוביל למותה, עם דודי פאייד, בנו של המיליארדר המצרי.

נראה איפוא שקסם המזרח מהלך על בנות החוג הנוצץ בבריטניה ובארצות הברית. בספרו הנודע אוריינטליזם, אדוארד סעיד טוען כי האוריינט, קרי מדינות שאינן חלק מאירופה או אמריקה, הן כמעט המצאה של אירופה האתנוצנטרית, האוקסידנט. ככזה, האוריינט הוא המקום שעליו מושלכת הרומנטיקה

והאקזוטיקה של ׳האחר׳. עוד מוסיף סעיד ואומר כי בני המערב מגדירים את עצמם בדרך של הנגדה ומוסיפים לעצמם כוח ותחליף לעצמי שלהם כנגד האוריינט. לא זו גם זו, אלא שהאוריינט שימש את

האוקסידנט לצורך הבלטה ואפילו במידת-מה כגוף מחתרתי שלו עצמו. אין לרגע לזלזל בעוצמת האמונה הקולקטיבית של האוקסידנט בעליונותו בהשוואה לעמי האוריינט באשר הם גם היום. עמי המזרח הם התגלמות העוינות הבכחנלית, המאבדת והלובשת צורה חליפות, הסכנה המערערת את הבית, פולחן ההפקר, כל מה שיש בו כדי להזכיר את האלביתי של פרויד.

האוקסידנט משליך דימוי על האוריינטלי, כלומר, יוצר אותו. דוגמא לכך סעיד מוצא במפגש של פלובר עם אשת התענוגות המצרית קוצ׳וק האנם שהצמיח, כדבריו, ״דגם רב השפעה של האישה האוריינטלית״, שכן היא לא דיברה בגוף ראשון, ורגשותיה וסיפורה יוצגו בלעדית על ידי הדובר. כך האישה המצרית נמחקת כאדם והופכת ל״טיפוס״ צבעוני, ססגוני, אחר; ובכן, אוריינטלי.

אפשר להאמין שנישואיה העתידיים של ג׳ניפר גייטס לנאסר הינם בבחינת רצון לטעום ממנעמי המרחב המסוכן שנמצא כמעט כולו מחוץ לגבולות הייצוג המוכר, אקט שיש בו גם מן ההצהרה על קבלתו המוחלטת של האחר. ואף על פי כן, גם אם לרגע נדמה שגייטס פועלת באופן חתרני, הרי שהלכה למעשה מדובר במהלך תועלתני שתפקידו להביא לתחייתו של האוקסידנט שאותו היא מייצגת ולהכשירו באמצעות האוריינט, קרי נאסר. שורשיה של שאיפה זו, תחייתה של אירופה, כפי שהיא מתנסחת היטב בסאטירה בובאר ופקושה מאת פלובר, גורס סעיד, מצויים עמוק בתרבות האוקסידנטלית וראש וראשון בהם היא תועלתה של אירופה, ומכאן, של ג׳ניפר גייטס. נראה כי היא נוהה אחר רומנטיזציה זו של המזרח באמצעות נישואיה לנאסר בניסיון להביס את המטריאליזם שהביא את אביה (ואותה) לפסגות של גשמיות וחומריות מנוונות. נראה כי גייטס מבקשת להקים את הדור הבא של המשפחה על יסוד רומנטי-אוריינטליסטי, ובאמצעות הכנסת יסוד האחרות למרוד ולמגר את מבני הכוח והשלטון הגייטסי. צירוף הזוהר הפואטי של המזרח על פריקת העול והאקזוטיות שבו, אלה שמהלכים עליה קסם כה רב, יסייעו בידה לקומם ולהזרים למשפחה דם חדש, אוריינטלי.

באופן דומה, בנה של הנסיכה דיאנה הארי פסע בעקבות אמו ודחה את המורשת רבת השנים של משפחת המלוכה ואת עיקריה שעל אדניהם נוצקה המסורת הבריטית. הארי נישא לשחקנית האמריקאית-השחורה למחצה מייגן מרקל ובזאת אותת שמשפחת המלוכה, כמיקרוקוסמוס המסמל את אירופה האתנוצנטרית, אינה יכולה עוד להתקיים כיקום סגור ועליה להיפתח להשפעות חיצוניות פן תתנוון. לשם כך, על הממלכה לסלול, מטאפורית, נתיבות אל הלבנט.

עם זאת אין לראות בנישואיה העתידיים של ג׳ניפר גייטס לנאסר אך ורק אוריינטליזם, כלומר תפיסתו של האחר כיצור נחשל שיש לבייתו והמשגה רומנטית שיש בה מן ההכללה כפי שהיא מופיעה באינספור רומנים רומנטיים בריטיים. שבויה ככל שתהיה בקסמו של המזרח, גייטס פועלת מלב ההגמוניה האימפריאליסטית-קולוניאליסטית במהלך שאינו אלא גזלני במפגיע. היא אמנם בחרה בחושני, בנסתר, באחר שמוצאו ממצרים וחממת גידולו בכוויית, ואין ספק שהוא שונה מכל המוכר לצעירה שגדלה במערב ארצות הברית. עם זאת, בחירתה נפלה על צעיר שהוריו מיליונרים והוא עצמו הספיק לצבור הון עתק בזכות כישוריו העסקיים. אי לכך, בקטיפתו מתוך הקהילה המצרית-כווייתית, גייטס נהגה מנהג אימפריאליסטי -קולוניאליסטי, ממש כשם שפעל הנסיך הארי, כשנישא לא לפשוטת עם באמת, כי אם לשחקנית מוכרת ובעלת הון ודעתנית בעלת השפעה שהספיקה טרם נישואיה לשאת דברים גם מעל במת האו״ם. שני מיוחסים אלה, אם כן, גזלו את המשאבים הנחשקים ביותר, הנוצצים, הזוהרים והאקזוטיים ממקומם הטבעי כפי שעשו לפניהם הכובשים-הקולוניאליסטים באפריקה ובהודו. בעשותם זאת, פגיעתם של גייטס והארי כפולה ומכופלת. נאסר ומרקל, אנשים חזקים ונחשקים טרם היכרותם עם בני זוגם, הופכים, בדומה למשאבי הטבע שאירופה שדדה בעבר מארצות שכבשה, לאובייקטים אקזוטיים ייצוגיים שלעולם לא יעמדו שוב כסובייקטים בפני עצמם.

69 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page